lördag 2 mars 2013

Julgransprydnad av Plåtburk?

I Julas gjorde jag och maken detta hjärta av en plåtburk. Vi brukar köpa en ny julgransprydnad varje år för att få en personlig gran. I år beställde vi en prydnad men han som vi beställde av fick tacka nej i sista stund. Så jag började leta hemma vad vi kunde tillverka av istället och då blev det plåburk.

Så här gjorde vi:

1. Öppnade burken och hällde över bönorna i en skål och gjorde bönsallad av dem.
2. Tog bort även det undre "locket" med konservöppnaren.
3. Klippte upp burken på långsidan så vi fick en rektangel.
4. Rengjorde den noga och jag passade på att skära mig.
5. Ritade ut formen av ett hjärta.
6. Klippte ut hjärtat. Jag använde min vanliga hushållsax men jag vet inte hur snällt det var mot den. Skar mig lite igen.
7. Ritade ut ett litet hjärta på insidan.
8. Lade på en skärbräda och hamrade jack med en smal spik och hammare. Vände och gjorde samma på andra sidan i samma hål. Den plattade då ut sig från att ha varit mer konserburksformad.
9. Pyntade hjärtat med band och en pärla.
Pärlan som sitter däri fick min nyfödda son av Drottningen av Drachenwald på sitt första SCA-event, därmed är hjärtat en påminnelse om vad vi gjorde detta år och symboliserar även sonens tillkomst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar