onsdag 17 juli 2013

Buljong a´la kylskåpstömning!

Det är gott med färska grönsaker när det finns och vi har råd. Broccoli och blomkål är relativt billigt just nu. Men det är ganska mycket på dessa färska kvastar som inte är lika aptitliga. Det kan vara en del träigt faktiskt och så blasten som brukar bli liggande i matsopan rätt ofta. Jag försöker dock ta tillvara det som går så ofta jag ids och orkar.

Här fick gårdagens broccolistock samsas med dagens blomkålsstock, ett par små ihoptorkade vitlöksklyftor, det torra på rödlöken, lite blast, en torr stump purjo och en kålrotsstump. Det ska bli buljong som vi kan använda till bäbismaten. Jag brukar ibland fuska och ta en minibit av vanlig buljong när jag lagar hans mat men det känns inte jättebra med det extra saltet som hans kropp inte är så förtjust i. Så nu tänker jag göra egen buljong som ska frysas ner i tärningar, lätt åtkomligt för att sätta i hans mat.

Jag glömde ju att jag skulle länka till Middagshjälpen åxå. Det är en för mig ny community där en massa matintresserade samlas. Kika gärna in vettja! 
http://www.middagshjalpen.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar