söndag 13 oktober 2013

Barnsäkrad skåp på Skrot-Annas vis.

Hur man barnsäkrar en skåp (i detta fall en "Billy" från Ikea) med sådant man kan ha hemma. 

1. Skruva fast en skruv med ögla baktill i skåpen ganska högt upp. Jag fann en gammal en med färg på som nog kommer från ett fönster eller liknande. 
2. Hitta ett ganska smalt men stabilt snöre och dra det genom öglan. Jag tog ett vävt bomullssnöre från ett av dotterns gamla förkläden. Lovar att ersätta det sen så sonen kan få använda det.
3. Ta ett stycke träbit eller annat rejält material. Samma färg som skåpen är nog smart så det inte blir märken om det skrapar mot. Jag tog en vanlig brädbit från en gammal låda som slaktats för länge sedan. Kanterna har jag snickrat lite i så den ska se lite sliten ut. Och så har jag målat den vit med vanlig väggfärg.
4. Borra två hål i mitten av brädan och trä igenom snörena. Knyt först en lösare rosett. 

5. Prova nu ut längden på knytningen av snöret så att brädbiten precis går att dra upp över kanten så som syns på de två översta av mina bilder. När du är nöjd med längden så knyter du en dubbelrosett så inte barnet kan dra i snörena och få upp knuten.
6. Prova nu din nya barnsäkring på ditt barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar