fredag 23 januari 2015

Ärvd bomull och rea-denim

Jag har länge funderat över vad jag ska kunna sy till mini av de fina vävda tygerna jag har. Jag är lite allergisk mot knappar nämligen, och knappslå/sprund på modernt sätt, nja, ingenting jag har önskat ge mig på. Men med lite medvind efter att äntligen kommit undan den jobbiga ångestperioden satte jag mig ner och började rita. Jag har haft som utgångspunkt ett skjortmönster från ottobre, men jag tog bort helöppna framtill, skippade inprovningar och annat. Detta skulle vara en rak almogeskjorta/tunika, med låg krage. Jag tog fram ett av mina sparade fina bomullstyger och provade med darrande händer sprundet till att börja med. Det gick inte alls dåligt, så jag fortsatte och vips hade jag ett färdigt plagg. Förutom knappar och knapphål då. Jag behöver inte gå in på detaljer, men jag kan avslöja att jag numera vet att det går utmärkt att sprätta knapphål (innan man skurit ur dem såklart) och  ja... men nu är den klar. Kontentan är att ärmen blev lite lång, kanske att jag ska smalna av ärmen lite och strunta i manchett helt till nästa. För fler blir det, har ett härligt somrigt tyg i orange, ljusgult och grönt... randigt... Mmmm.

Och så var det byxorna. Jag köpte en halvmeter stjärnmönstrat stretchdenimtyg på rean på Ohlssons för en spottstyver. Jag har sytt byxan efter tidigare nämnda leggingsmönster, men har lagt till en revär som förutom att vara dekorativ även breddar byxan med 3 centimeter. Tyget i revären är samma tyg som i övriga byxan men med avigsidan ut så att säga. Och så muddar på det. Jag känner mig nöjd faktiskt. Härligt vad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar