söndag 7 februari 2016

Morsdagsfikus blir Bonsai!

Den här fikusen fick jag i morsdagspresent av min son+man. Det var innan Anja blev till, så den börjar vara närmare 10 år gammal. Jag vet inte namnet på den, men skulle gärna vilja finna det. Jämfört med vanliga Benjaminfikusar är denna mycket nätt och liten. Bladen är små och den växer mycket långsamt. Dessutom, och viktigast av allt, den tappar inte bladen på vintern. Jag vet därmed att det är av de senare hybriderna, men jag vet inte namnet. Den är variegerad i bladen, det kanske inte syns på bilden men...

I vart fall, i höstas började den bli lite väl stor för fönsterbrädan, så jag beslöt att klippa ner den. Jag har försökt lägga snitten så att grenen under ska bli ny stam. Dessutom flyttade jag upp den lite så att roten som tidigare var helt under jord kom upp en bit. Nu för några dagar sedan planterade jag om den i en mindre kruka, beskar rötterna och flyttade upp jordklumpen ytterligare. Jag är ganska nöjd med resultatet. När den fått stå till sig lite och rota sig ska jag beskära den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar