torsdag 24 oktober 2013

Och ni som tyckte jag var galen... ok kanske lite...

Detta projekt har tagit mig många dagar kan jag säga. Jag har bytt till mig denna kökssoffa mot ett hemmabiosystem som vi inte behövde längre. Den var inte i toppenskick kan man säga. Så jag har målat den med några lager lackfärg i vitt. Sedan, då jag inte hittade det perfekta tyget för att klä om sitsen med, så målade jag även sitsen med lackfärg. Jodå det gick jättebra fastän det var galon och med stoppning och allt.

Nåja, så hittade jag ju till slut det perfekta tyget. Tyget heter "Nonno" och finns att köpa här: http://www.liandlo.com/tyg/nonno-gron-vavt-tyg.html Fantastiskt tyg av min favoritdesigner Johanna Ahlard. Nåja, perfekt tyckte jag eftersom det var 170 brett och soffan är 165, så jag behövde bara köpa en meter. Det var ändå lite dyrt. Men när tyget kom hem visade det sig att dom skrivit fel om bredden och det var bara 162 bredd. NEEEEJ! Katastrof! Jag fick skicka tillbaka tyget som reklamation, men sen då. Det var i detta desperata läge jag beslutade mig för att  sätta igång med detta flerdagarsprojekt.

Jodå, jag har målat mormorsrutor på mitt sofflock. 27 stycken närmare bestämt. Det tog ungefär 20 timmar effektiv tid. Jag har blandat till alla färger i förväg i små burkar och det är vattenlöslig lackfärg för möbler jag har använt. För att bryta rätt färg har jag använt det jag haft hemma av vattenlösligt slag. Mestadels akrylfärger för konstnärsbruk. Det gick utmärkt kan jag säga, så där kan man spara mycket pengar och spara miljön genom att ta vara på all färg man får över efter andra projekt, bara bryta om nyansen som man vill ha den.


4 kommentarer:

  1. Jag blir helt målös och stum av beundran <3 Du är bara bäst Anna, vilken kreativitet och uppfinningsrikedom du har. Så fruktansvärt fint det blev. Att du bara orkar sätta igång med ett sånt projekt...ja att du bara kom på det. Ingen kunde tro den soffan skulle bli så fin. Jag beundrar dig verkligen på alla sätt och vis. Jag hoppas verkligen att dom vi mist kan se oss här nere för jag vet att din mor skulle vara såååå stolt över dig. Massor med kramar från en som gärna skulle äga den där soffan;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack moster, min trognaste bloggföljare. Mja, tror du inte dom har internet i himlen va? ;)

      Radera
    2. Ja det har dom säkert :D

      Radera
  2. Wow vad fin d en blev! Malin

    SvaraRadera