onsdag 16 oktober 2013

Syskrin+hyllplan blir kaffebord.

Det här syskrinet köpte jag på stora loppisen i Folkets Hus för 2-3 år sedan. Det kostade 50 kr för att locket var alldeles skevt och vint och sprucket, och färgen helt avskavd på sina ställen. Knoppen var helt av och borta delar dessutom. Jag har haft det framme och tyckt det varit vackert och jag har haft det med mig till Medeltidsveckan i Visby och haft det i tältet. Det blev inte direkt fräschare av det. Till slut hamnade det nere i källaren i väntan på att jag skulle orka ta itu med det.

Igår tog maken itu med att byta hyllor över datorn så vi skulle få plats med scanner och skrivare, och då blev det över en bred furuhylla som legat under skrivaren för att hålla den kvar på väggen. Den var riktigt furugul och inte direkt välsågad. Jag som letade efter ett litet kaffebord till köket, lade dock ihop ett och annat och fick genast brått att böka fram syskrinet från källaren.

Vitmåla allt var den givna, snabba varianten. Men... vitmålad bordsskiva som underlägg när man ska dricka kaffe trött och sliten på morgonen... njaaa kanske inte bästa underlaget för en massa spill. Men furugult? Näääh! Jag ville ha det lite antikbrunt eller så det drog mot köksskivorna som är någon slags bokfolie. Men den enda lasyr vi hade hemma var "tjära" dvs. svartbrun. Men jag lyckades efter mycket stress, varmt vatten, kaffepulver, mm. bryta till en färg som kändes rätt.

Sedan var det bara vitmåla resten. Eller? Nejmen huvva så hemskt att måla över allt detta som någon suttit och noggrannt snirklat dit. Jag beslöt mig för att prova behålla lite av det. Nu var det ganska mörkt i färgerna så jag målade först dit lite vitt i kurbitset så det skulle matcha det vita i ramen. Och så målade jag dit årtalet som någon skrivit med bläckpenna i locket som jag tagit bort. Sedan drog jag en hel del med slippapper över både årtalet, lådan och själva stommen.

Skivan har jag skruvat fast med originalgångjärnen så bordet går att öppna och man kan ha saker däri. Skivan får sig några omgångar behandling, samma som vi använder till köksbordet. Den är blöt ännu på fotot, därför den blänker så. Nåja. Är jag nöjd? MYCKET NÖJD!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar