lördag 14 december 2013

Tutorial på Skål/Fat i Luffarslöjd

 Jag har börjat med 8 stycken svarta elephant wire som är raka och omkring 40 cm långa och 1.5 mm breda. Det går bra med annan färg och även tråd av samma tjocklek som kommer på rulle. Spoltråden är ganska blank och 0.7 mm grov. Den är köpt på Byggmax, och jag börjar faktiskt gilla den allt mer. Ihop med svart blir det riktigt snyggt tycker jag. Så, börja linda i mitten av de 8 ståndarna. Vik in änden på tråden och vira över den så snyggt du kan. 8-10 varv är lagom, om du snurrar fler varv blir skålen oval, men det kan man ju önska ibland. Klipp inte av spoltråden utan låt den hänga.
 När du virat ihop ståndarna är det dags att sprida ut dem. Jag har börjat med att sprida ut dem 4 och 4 så det blir 4 ben att vira kring. Detta för att få ett snyggt mönster i botten på skålen, men även för att det är lättare att börja på så sätt.
 Dra upp spoltråden mellan två ben och börja vira. Det är undersidan av skålen du har mot dig nu. Vira mot dig och över två ben, runt det andra och så vidare.
 Här ser du hur det ska se ut när du börjar. Alltså över två, under en. Så varje ben blir kringvirat. Då det ska bli en skål/fat som behöver stå stadigt på ett bord så bör du vinkla benen lite lätt mot dig så botten blir aningen kupad uppåt mot skålen istället för rundad som inte är så bra.
 När du har gjort några varv ser det ut ungefär så här på den sida du virar på. Benen fortsätter att slutta lätt uppåt mot dig.
 På den här bilden kan du se hur det nu ser ut på andra sidan, den sida som blir insidan på skålen. När du har kommit en bit på vägen, så här långt eller några varv till är det dags att börja dela på ståndarna. Först delar du upp dem så de blir två och två, det vill säga du får 8 ben allt som allt. Fördela dem så jämt du kan.
 Fortsätt vira på samma sätt från undersidan med benen lätt lutade uppåt. Börja med två varv runt de 4 ursprungsbenen innan du börjar snurra runt varje ståndarpar. Detta är ytterst svårt att beskriva i text men väldigt lätt när man har det i handen, för om man inte gör så blir det en liten glepa mellan trådarna. Det är inte hela världen det heller så oroa dig inte. Tyvärr missade jag att fota början på lindningen här men så här ser det ut när du lindat ett tag på de 8 ståndarparen.
 Och så här ser det ut då på andra sidan, den sidan som ska bli insidan av skålen. När du virat så här långt eller några varv till kan du ställa ut de sista ståndarna.
 Så här ställer du ut de sista ståndarna så att du nu har 16 stycken utspridda med jämna mellanrum. Börja linda igen och börja med 2 varv runt ståndaparen och fortsätt sedan runt varje ståndare. Samma sak här, svårt att förklara men lättare att se när man har arbetet i händerna. Om detta är jätteoklart går det bra att kontakta mig så ska jag försöka förklara eller fotografera på nytt, men jag tror det ska gå lösa när du sitter med detta i händerna.
När du kommit ungefär halva skålens botten kan du börja trycka ner skålens botten mot golvet då och då så att ståndarna blir allt mer raka och botten allt mindre kupad. I mitten kommer det att fortsätta vara kupat.
 När du kommit så långt att du har den storleken du vill ha på botten av skålen/fatet så är det dags att vinkla ut ståndarna. Här ser du undersidan av skålen, den sida du har arbetat med, och ståndarna är vinklade mot golvet. Men nu vänder du på skålen så du har den rätt väg i händerna när du ska börja linda.
 Här väljer jag då att byta håll när jag vänder på skålen, detta för att få samma håll jag lindar då mina händer redan vant sig vid det. Fortsätt linda på samma sätt, men nu ser du insidan av skålen istället och du lindar UNDER två ståndare, runt en och under två igen osv.

Så är det bara att linda vidare, detta är den dryga biten. Du bestämmer själv hur djup skålen/fatet ska vara.
 När du är nöjd med storleken på skålen är det bara en sak kvar, nämligen att krulla in ståndarna. Detta är dekorativt, men fyller även funktionen att inte släppa ut tråden som du virat runt så omsorgsfullt. Verktyget jag använder här är en rundad tång som jag köpt på hobbyaffären billigt, men den var riktigt dålig. Men liknande tänger finns överallt och dom är inte dyra alls.
Så här blev då slutresultatet. Nu vill jag se DIN skål/fat!

2 kommentarer:

  1. Oh!!! vad duktig du är, nu ska jag texta igen efter dina råd för jag har då inte klarat göra något fast jag verkligen försökt.

    SvaraRadera
  2. HEJ Jag har tittat på dina underbara hantverk, det är helt otroligt vad duktig du är. ville bara tala om det. LYCKA TILL Med vänlig hälsning Yvette Andersson.

    SvaraRadera