torsdag 19 november 2015

Grekisk vänlighet plus Arbetsbeskrivning: Stenlagt golv

Jag har gjort en grekisk dörr. Den har legat i UFO-lådan rätt länge nu, ofärdig. Men så kom jag på att jag skulle öva på att göra stenläggning och då passade det bra att göra det till denna. Jag är inte helt nöjd med hela uppsättningen riktigt ännu, som att det saknas något men jag är inte säker. Det kanske faller på plats när jag hittat vart jag vill ställa/hänga den. Men i vilket fall har jag fotat under tiden jag arbetat så jag slänger ihop en liten arbetsbeskrivning här under. Observera att detta är det sätt jag gjort och det finns miljoner fler sätt, kanske bättre, vad vet jag.


Först och främst så har jag använt äggkartong. Jag rev upp bitar ganska grovt, och tog bort det dumma klistriga på baksidan (inte alla äggkartonger har det). Sedan ritade jag upp en linje där jag ville att stenläggningen skulle sluta, och började limma i ena änden. Jag använde vanligt trälim. Jag limmade bara lite åt gången annars torkade det för fort. Bitarna lade jag så att de matchade hyfsat och det inte blev för stora hål. De som inte riktigt passade rev jag till lite extra så det blev mindre hål mellan.


När allt torkat drog jag samma trälim mellan alla fogarna med en tops. Jag tror en liten pensel hade varit smartare för topsen luddade. Kör på pensel nästa gång helt enkelt. Limmet är till för att dels bygga lite struktur mellan plattorna (så jag var inte snål med det) och dels för att ge en lackad yta så att jag inte behövde använda flera lager färg. Jag lät det torka och sedan lade jag lite extra trälim där jag ansåg att behov fanns. Jag var noga med att få limmet på så liten yta som möjligt av själva äggkartongen, för att behålla möjligheten att göra laveringar med välspädd färg. 


Sedan målade jag mellan plattorna med den färg jag avsett för murbruket. Jag använde akrylfärg, matt och outspädd. 


Och så började jag måla själva stenarna. Jag använde matt akrylfärg och ganska mycket vatten. Färger svart, vitt och gul ockra. Texten som stod på en del av kartongbitarna krävde lite mer koncentrerad färg men det gick bra det med. Jag tog färg på penseln och gjorde lite på en sten och fortsatte till en sten en bra bit bort för att dom inte skulle bli så lika i färgen de som låg närmast varandra. Och så målade jag ett till lager mellan stenarna, nu lite ljusare då jag kände att det stämde bättre ihop med min dörr och temat. 


Näst sist målade jag RUNT alla stenarna med en ton något mörkare än själva stenarna. Jag målade inte på alla kanter runt stenarna utan lite här och där vart jag tyckte behovet fanns. Detta för att täcka det jag missat när jag lade "murbruket" och för att få fram mer 3-d-effekt. Det sista jag gjorde var att lacka det hela med matt lack för hållbarheten och så det skulle gå att torka av. Jag tyckte det blev riktigt bra faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar