tisdag 17 november 2015

Arbetsbeskrivning: Nött trägolv


Nu har jag börjat lite smått på dockhuset i hörnskåpet. Det första jag gjort är golvet till nedervåningen. Om någon är nyfiken på hur jag gjort så kommer här en kortfattad arbetsbeskrivning:









1. Maken var snäll och sågade till en spånplatta i rätt storlek.

2. Jag har använt pinnar från en träpersienn. Pinnarna har jag klippt till med sekatör och slipat ändarna lite vid behov.

3. Jag började i hörnet längst bak. Ritade upp en linje för mitten där sicsacket skulle vara, men det var egentligen inte nödvändigt då spånplattans vinkel gjorde att alla bitar kom på rätt plats i vilket fall. Växlade höger och vänster och alltid samma sida in mot hörnet annats blir det snett. Limmade med trälim och bara en pinne åt gången.

4. När allt var färdiglimmat lade jag det i press, men det är inte säkert att det behövts.
5. När jag var säker på att allt var torrt började jag misshandla mitt nya golv. Jag använde skalpell, en trubbig och en vass nål. Jag ristade varje bräda för sig längstefter, och gjorde extra djupa avtryck just vid skarvarna. Jag gjorde även enstaka rispningar åt olika håll, vilka ska föreställa nötningar där man dragit stolarna, gått ofta fram och tillbaka osv. Jag gjorde även en hel del hack med nålarna rakt ner.

6. Sedan täckte jag hela ytan med svart akrylfärg. Jag ångrar att jag tog den billigare varianten men jag var snål. Jag skulle ha tagit den dyrare som fäster bättre och som ger en matt, inte plastig yta. Nåja, det gick ju ändå.

7. Och så började jag slipa. Jag använde ett medelgrovt sandpapper och halvmjuk kloss i början och slipade då endast längstefter träets fibrer. När jag börjat få fram golvet ordentligt bytte jag till finare papper och kunde då börja göra cirkelrörelser. Till sist tog jag endast papper utan kloss och papprade bort där det kommit lite för mycket färg i mitt tycke.

8. Jag blandade till en mörkt brun färg med mycket vatten i. Den här gången tog jag i alla fall den dyrare färgen. ;) Och så drog jag tunna lager av färg på varje pinne för sig, beredd med hushållspapper för att torka bort så fort det blev för mycket.

9. När det torkat tog jag åter ett fint sandpapper och slipade över det hela med kloss helt lätt.

10. När jag var nöjd sprayade jag det hela med fixativ. Jag fick rådet att använda vax istället för lack men hade tyvärr inget hemma. Så det blev ett lager med matt lack överst, och det blev ingen skillnad alls i utseendet.

11. Sådär, bara slipa till kanterna och ställa in golvet i skåpet! KLART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar