tisdag 5 april 2016

Övervintrande plommontomater

Detta är mina övervintrare. Jag tog skott av mina gula små plommontomater i växthuset i höstas och satte i vatten innan jag sedan planterade dem i små krukor. De har sedan fått stå under växtbelysning i svalt rum och fått minimalt med vatten. De stod stilla i växt länge, precis som jag hoppats. När våren kom gick det liksom inte att hejda längre, då började de växa. Så jag planterade om dem i 11x11 krukor. Efter det har jag använt två metoder:







Vänster: "Ringlade" ner den allt för långa stjälken lite nu och då och fyllde upp med jord.
Höger: Toppade stjälken och satte i vatten och sedan i jord.
Resultat: Precis lika höga och stabila, men den högra med betydligt mycket mindre jobb.
(Nu ser de olika ut då jag inte planterat om den högra i lika stor kruka ännu på grund av jordbrist, men dom ÄR lika stora)

Och så här ska dom se ut när dom ger frukt i juli/augusti då hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar