onsdag 11 september 2019

SVART RISGRÖT och ÄPPELCURD utan vanligt socker.

RECEPT: SVART RISGRÖT OCH ÄPPELCURD.


Jag har äntligen funnit en frukost/mellanmål som passar mig. Jag har haft sådana problem, det får inte vara för mycket, inte för fett, inte med mjölk, inte vitt mjöl, inte rökt mat osv. Jag är viktopererad (GBP) och har autoimmuna sjukdomar samt har även problem med histaminintolerans. Men nu! Har ätit minst 20 portioner av denna variant och mått kanon! Självklart kan du göra dina egna justeringar, jag ger några tips längre ner. Risgröten brukar bli ca 6-7 portioner men var och en justerar ju portion efter sin mage.

SVART RISGRÖT basrecept
2 dl svart ris (brukar finnas på Ica Maxi tex, antingen i orientaliska hyllorna eller "hälsohyllorna")
1 liter vatten
1 burk kokosgrädde (Går att byta ut mot kokosmjölk, vanlig matlagningsgrädde eller laktosfritt)
1/2 tsk salt
1 msk valfritt socker, jag använder sötningsmedel.
1-2 tsk vaniljsocker om du tål/vill.

Häll upp hälften av vattnet, saltet och riset och koka upp. Riset ska koka i ca 1 h. Håll reda på vattennivån och späd om det behövs. Kyl kokosgrädden under tiden. Öppna burken och skrapa ur allt som är i fast konsistent och tillsätt i gröten. Låt koka ihop lite försiktigt, resultatet ska bli en lätt rinnande gröt då den ska ätas utan mjölk. Söta efter smak eller enligt ovan mått. KLART! Jag äter denna kall men det är ju en smaksak.

SVART RISGRÖT tillägg
Jag brukar även lägga till blåbär och/eller mannagryn och får då en ännu lyxigare gröt. Nu tål jag inte mannagryn att äta en hel gröt av, men litegranna går bra. Jag tillsätter 100 g blåbär medan gröten ännu har ca 20 minuter kvar att koka. Mannagryn tillsätter jag 1-2 msk direkt efter kokosgrädden och då får man vara lite försiktig när man kokar upp och röra duktigt.

ÄPPELCURD utan vanligt socker
5 normalstora äpplen, gärna lite sura
1-2 citroner, ekologiska (hittar du inte ekologiska kan du låta bli att använda skalet)
50 g smör (byt mot laktosfritt om du inte tål)
2 ägg plus 2 äggulor, vispade.
1-2 dl sötströ (Canderel använder jag. Mängd beror på hur syrligt du vill ha det)

Skala, kärna ur och tärna lätt äpplena och sätt i en kastrull. Riv skalet från citronerna och krama ur citronsaften och tillsätt. Jag tycker om surt så tar gärna 2 citroner, men efter smak. Koka upp på medelvärme tills äpplena är mosade. Beroende på äppelsort kan man behöva tillsätta litegranna vatten. Tillsätt 50 g smör och låt smälta med i äppelröran. Tillsätt sötningsmedel och smaka av så du får rätt syrlighet/sötma. Ta av från spisen helt och vispa ner äggulorna. Vispa alltjämt och ställ tillbaka på spisen. Curden tjocknar fort, fortsätt rör tills du är nöjd. Låt svalna och servera gärna till den svarta risgröten ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar